Mutiara Kata

Sunday, March 8, 2009

Teman datang dan pergi... part 1

. Sunday, March 8, 2009

Assalamualaikum…..nilai sebuah persahabatan….

Sahabatt... kawan... teman... ungkapan yg berbeza.. namun bagi ku sama saja ertinya... hurmm.. "a friend in need is a friend in deed" ungkapan yg slalu kita sebut2kan... kalo dulu2 mungkin la wujud sahabat cam nie... tapi skarang mgkin ade or mgkin xde kot.... sbb? Kalu nk bercerita reasonnya mungkin x cukup space nie..haha..


Kita selalu berfikir alangkah senangnya jika kita mempunyai teman yang setia di segala keadaan, baik di saat suka maupun di saat duka. Alangkah senangnya jika kita dapat berkongsi apa yang kita rasakan. Alangkah senangnya jika ada orang yang mengerti kita. Dan itulah gunanya seorang teman.


Sebelum tuu marilah kita merenung sejenak. Kita menginginkan mempunyai teman yang setia, yang dapat berkongsi suka duka dengan kita, yang mengerti kita… Namun pertanyaannya, apakah kita sudah menjadi seperti itu? Tuu pertanyaan tuk diri aku jgak..


Apakah kita sudah menjadi teman yang setia di segala keadaan? Sudahkah kita memberikan yang terbaik untuk teman kita? Maukah kita mengerti teman-teman kita?


Mari kita renungkan. Siapa yang akan memulai semua itu kalau bukan kita? Orang lainkah? Haruskah kita menunggu orang itu, jika kita dapat melakukannya?

Ingin mempunyai teman yang setia? Jadilah teman yang setia terlebih dahulu bagi teman anda. Ingin mempunyai teman yang mengerti anda? Jadilah teman yang mengerti mereka terlebih dahulu.



Jika dapat kita lakukan hari ini, lalu mengapa harus besok? Seorang teman sejati sulit dicari. Maka jadilah teman sejati bagi temanmu, maka kamu akan menemukan teman sejati itu.

Seorang teman sejati takkan lenyap karena waktu, takkan lenyap karena jarak, takkan lenyap walau kita berubah. Teman sejati selalu setia dan melakukan semua untuk kebaikan kita. Alangkah senangnya mempunyai teman seperti itu.

Mungkin kita terpisah oleh ribuan batu perjalanan maupun lautan. Apa yang dapat kita lakukan bagi teman kita? Berdoalah bagi mereka…berdoa dan terus berdoa…



Jadilah seorang teman sejati, maka kamu akan mendapatkan teman sejatimu.

N last, kalau diterjemahkan dalam persahabatan…show some appreciation to your friends… Apa-apa pun…teman datang dan pergi kan…yang penting life goes on…


Kat cini nak wish ribuan trima kaseh buat shabat-shabat aku…IES(Islamic Engineering Society) batch G1-G6 , geng2 BMI( Bachelor Mech.)UMP..housemate cik mat,yazid,jawi n nuar( byk tlong aku, thank nuar)nasrul, kerol,tejo, bob, amoi(um),nisa(pisa,Italy),geng2 teluk ktapang,kenalan ump..huhu..nnti aku smbung part2 eaa..hehe..

1 comments:

Berusaha n tawaqal!! said...

nice!!..kata2 dari milin sgt bermakna..pndai juga ye kwn nisa ni bermadah..hehe...yerp..teman dtg dan pergi..but being your friend is a bless for me..byk sgt nisa dpt nasehat n guide utk nisa kuatkn diri di sini..nisa akui suatu masa lepas nisa depressed teruk..Alhamdullilah dgn doa mama n kwn2 nisa dpt bangkit semula..syukur Alhamdullilah..Thanx again milin!..Grazie mille!!..;)

 
Namablogkamu is proudly powered by Blogger.com | Template by o-om.com